Alta competencia

Mantener, evaluar y cuestionar nuestro nivel de calidad.

Salir de nuestra zona de confort es quizás uno de los retos más comunes del ser humano. Pero es preciso decir que la propia búsqueda de la comodidad nos lleva irremediablemente a movernos hacia adelante; a corregir el rumbo si los resultados no son los esperados; a salir de la rutina, o también imponer un rigor o disciplina en los estándares que rodean a nuestro estilo de vida.

En el mundo de las artes sucede lo mismo: tener un espíritu competitivo significa cuestionar el trabajo realizado y no guardarnos nada hasta que logremos expresar un mensaje y bajo nuestros propios términos. El autor Jonathan Hickman compartió hace tiempo unos consejos muy útiles para cualquier artista que desee mantener, evaluar y/o cuestionar su nivel de calidad. Dotados de una gran franqueza, estos tips en definitiva pueden moverse a través de otros contextos y ramos profesionales.

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Publicado originalmente la columna editorial “Concentric Circles #6”; ifanboy dot com, 23 de abril de 2008.

“Remain competitive, as I generally think competition is a good thing, but professionally don’t judge your work (which you can control) by comparing it against other people’s success (which you cannot control). Only compete against yourself. When you are free from that restriction, the benefits are pretty numerous—here are several things to think about:

1. Tell the story you want to tell in the format you want to tell it.

2. Leave nothing out of a story so that you can revisit it later—if it’s worth being in there, put it in there.

3. Don’t edit yourself or censor your stories because they might offend someone. If it makes the story better, you’re a schmuck if you take it out.

4. Judge a story on if you like it, not if it’s better than (or as good as) most comics being published.

5. If everyone is doing a certain genre book, don’t do the same thing hoping to cash in unless you know that you’re either going to make fun of them or kick their ass.

6. Look in the mirror and ask yourself if you’d actually buy your book.”